Rob Idink, binnen het SMA-bestuur verantwoordelijk voor Content, kon zijn enthousiasme bij de SMA Executive Beach Party nauwelijks verbloemen. “Het gaat goed met de SMA en daar zijn we zeer dankbaar voor,” vertelde hij vóór de bekendmaking van de winnaars van de SMA TOP50 in Noordwijk.
“We hebben een groeiend aantal leden, de partnerships nemen nog steeds toe en er waait een frisse wind. Het bestuur heeft zich beraden op de toekomst van de vereniging. Daar horen strategische doelstellingen bij, waaronder ten aanzien van het thema kennis(overdracht). De koers die daar is ingezet, krijgt in de komende jaren zijn verdere beslag. De groei zorgt er wel voor, dat we keuzes maken over hoe we iedere doelgroep het beste kunnen bedienen. Zo zijn we bijvoorbeeld een traject gestart om een hernieuwde blauwdruk te maken voor events op landelijk en regionaal niveau. We streven ernaar het niveau naar een nog hoger plan te tillen. De grote events met hun prestigieuze verkiezingen zullen nog meer een eigen identiteit krijgen via specifieke programma’s en inhoudelijke invulling. Hier geldt door middel van workshops en keynote sprekers het principe van ‘voor elk wat wils’. De SMA-avonden, zoals de Sales Cafés en de Forum-bijeenkomsten hebben steeds vaker een inhoudelijk kennisonderdeel met een pakkende, ervaren spreker. Dit willen we in de toekomst nog verder professionaliseren.”
Deze zomer stond opnieuw de SMA Executive Beach Party in Noordwijk centraal. “Het was ook dit jaar een bijeenkomst waar nog lang over nagepraat zal worden. De bijeenkomst voor de SMA-executives vond plaats op 28 augustus in Breakers Beach House in Noordwijk, de beachclub van SMA-Partner Grand Hotel Huis ter Duin. De SMA Executive Beach Party stond in het teken van ontspannen netwerken, lekker eten en een boeiende keynote van rasondernemer Aad Ouborg. Maar bovenal was het de avond dat de nieuwe ranking van de SMA TOP50-lijst bekend werd gemaakt. Als jurylid en voormalig winnaar was het een eer en genoegen om de bokaal te overhandigen aan Rob de Louw. De prijs heb ik uiteraard een jaar lang met veel trots ‘gedragen’ en ik zie in Rob een ware opvolger.”
De SMA TOP50, en de winnaar is… Rob de Louw
De SMA TOP50 lijst laat zien wie de 50 meest invloedrijke commerciële professionals van Nederland zijn en geldt als een eer en erkenning van eigen ‘vakbroeders’. Hij wordt jaarlijks met zorg samengesteld door de SMA en een deskundige jury bepaalt de ranking. Ook dit jaar bestond de jury uit echte coryfeeën uit het salesvak: Gerard Ketelaar (Quaestus), Diederik Slob (Nyenrode), Judith Schoenmaeckers (Mediq) en namens de SMA Rob Idink (HP Nederland) en Johan Morsink (In Summa). Rob Idink (HP Nederland), die vorig jaar tot aanvoerder van de lijst werd verkozen, maakte de winnaar van dit jaar bekend. Hij hield de spanning er bij de ontknoping lang in. Kanshebbers voor de overwinning waren Rob de Louw (Canon Nederland), Thiemo van Spellen (Sandd) en Leo Koppelaar (AFAS Software).
De verlossende woorden die Rob de Louw tot nieuwe lijstaanvoerder maakten, brachtengrote opluchting bij hem teweeg. Thiemo en Leo werden uiteindelijk 2e en 3e. Rob de Louw loopt al een tijdje mee binnen de SMA en stond vorig jaar op de 13e plaats van de lijst. Hij is de commerciële leider van Canon Nederland, dat een fusietraject tussen OCE en CANON achter de rug heeft. Rob, die jarenlang één van de saleskopstukken binnen OCE was, speelde een belangrijke rol bij de samensmelting van de twee bedrijven. Zo’n grootschalig integratieproces in goede banen leiden vraagt om leiderschap en deskundigheid. Rob vervulde hierin een trekkersrol. Hij bracht de ‘best of both worlds’ samen in één nieuwe organisatie en wist in het fusietraject zowel de belangen van het bedrijf als die van de medewerkers én klanten te behartigen.
Rob geldt als een echte motivatiemanager Zijn oprechte betrokkenheid bij ieders welzijn viel bij de jury van de SMA TOP50 competitie in zeer positieve zin op. Rob: “Het is van belang dat je collega’s echt leert kennen, zodat je goed weet wat hun competenties zijn en wat ieders specifieke motivator is. Zo creëer je de optimale situatie voor het bedrijf en de medewerker zelf. Dit lukt alleen als je oprecht bent en voor iedereen klaar staat. En goed in je achterhoofd houdt, dat iedereen uniek is. Ik zie het als mijn taak om mijn team te motiveren. En wil ze uitdagen om samen met klanten kansen te pakken, die hun business naar een hoger niveau tillen.” Rob stelt de klant centraal in alles wat hij doet. “Ik stuur de sales- en marketingorganisatie van CANON Nederland aan en dat is circa 180 fte. Daarnaast bezoek ik de nodige vak- en netwerksessies, maar reserveer ik ook wekelijks tijd voor klantcontacten.
Ik heb voor mezelf een goede balans gevonden om de belangen intern goed te managen en minstens anderhalve dag per week ook externe klantcontacten te ontwikkelen en onderhouden. Ik heb in de afgelopen periode een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van diverse nieuwe programma’s en systemen, waarmee CANON Nederland zich in een zeer competitieve markt toch heeft kunnen onderscheiden. Met als hoogste doel natuurlijk om voor onze klanten meer mogelijkheden en diensten te realiseren. Dat is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen. Deze overwinning draag ik op mijn hele team. Het is ons gezamenlijk succes.”
Lijst SMA TOP-50, jaargang 2014
De totale lijst van 2014, met daarin de volledige top-50, is op onze site te vinden. Van de SMA Executive Beach Party is een uitgebreide overzicht met foto’s beschikbaar.