Reacties winnaars Sales Event 2020

Commercieel Directeur van het Jaar

Gijs Derks (Renewi), klik hier voor zijn profiel

20200305 SMA Sales Event Commercieel Directeur Gijs DerksDe pitch van Gijs op het verkiezingspodium sloot naadloos aan op het SMA Jaarthema ‘Sharing knowlegde is powerful’. De kennis die hij deelde lag vooral op het gebied van sustainable goals en kwam recht uit zijn hart. Daarmee bemachtigde hij de eerste plaats en liet Harry Homs en Niels van den Hoogen – de andere kanshebbers – achter zich. Een dag na de verkiezingen moet het bij Gijs nog even bezinken dat hij gewonnen heeft. Terwijl het hem niet alleen maar om de wedstrijd ging. “Ik vond het vooral heel leuk om dit samen met alle andere genomineerden te doen. Je ziet elkaar gedurende het traject, zoals tijdens de trainingsdag in Papendal en leeft met elkaar mee. Ik heb eigenlijk geen competitie gevoeld, omdat voor mij het belangrijkste was om de boodschap over te brengen aan de zaal en de jury. Hoe kun je je eigen bedrijf circulair maken? Echt die kennis delen. Ik werd emotioneel bij de overhandiging van de prijs, omdat ik mijn gezin zag zitten. Zij zijn vrijwel nooit bij dit soort werkgerelateerde activiteiten aanwezig en nu kon ik het met hen delen. Ook vond ik dat de jury mijn meerwaarde in haar rapport heel mooi beschreef: ‘een huwelijk tussen purpose en commercie’. In het voortraject kreeg ik vaak de vraag ‘wat is er commercieel aan? Je wil minder afval, maar voor jou is afval toch juist business?’ Dat klopt dus niet. Het gaat juist om het creëren van duurzame commerciële waarde. Mijn doel is om bij meer bedrijven aan tafel te komen en het thema aan de man te brengen. Hoe kunnen we de CO2 impact verminderen en duurzaamheid op boardlevel bij bedrijven op tafel krijgen? Het is geweldig dat zo’n podium als deze van de SMA dit soort (re)acties te weeg kan brengen. Daarnaast heb ik geleerd om weer eens naar mezelf te kijken. Reflectie op zijn tijd kan nooit kwaad natuurlijk. Ik pitch wel vaker, maar dan altijd over het bedrijf. Mijn valkuil kwam ook boven tafel: in mijn besluitvorming moet ik niet vergeten om terugkoppeling te geven aan collega’s die een reactie hebben gegeven. Als ik advies vraag dan luister ik hier wel naar, maar kan ik soms toch een heel andere beslissing maken. Ik heb er niet eerder bij stilgestaan dat mensen zich niet-gehoord kunnen voelen als je je keuze niet toelicht en wil dit in het vervolg zeker meer gaan doen.” Klik hier voor de winnende pitch van Gijs

 

Senior Sales Professional van het Jaar

Erwin van Essen (KPN), klik hier voor zijn profiel

 

20200305 SMA Sales Event Senior Sales Professional Erwin van EssenAl een paar jaar op rij werd een KPN’er bij de SMA verkiezing tweede of derde en natuurlijk ging Erwin dit jaar daarom extra voor de winst. “Echt super dat ik heb gewonnen! Ook mijn collega’s waren door het dolle heen. De voorselectie binnen KPN voor deelname was overigens best pittig: negen collega’s mochten intern pitchen om genomineerd te worden bij de SMA. Mijn uitverkiezing om KPN te vertegenwoordigen kwam als een verrassing. Ik geloof sterk in mijn motto en handelen maar had mijn pitch tot deze verkiezing nog nooit op papier gezet. Daar kwam nu wel verandering in. Mijn pitch is verbonden, nee zelfs verweven, met sport. Ik zit in het bestuur van de lokale voetbalvereniging, maar ben opgegroeid in Zuid-Afrika. Toen ik een wedstrijd van de Springboks zag wist ik dat ik daar de link mee wilde leggen in mijn verhaal. Samen met mijn coach Esther Veenendaal zijn we de pitch gaan perfectioneren. Ik vond het wel moeilijk om het te hebben over ‘ik’ in plaats van ‘wij’. Want bij KPN werken we echt samen in een fantastisch team en ik kan het niet alleen. Mijn uitdaging was om eens goed te kijken naar mijn eigen rol binnen die samenwerking. Ik ben de aanvoerder en de aanbesteding is onze wedstrijd. Als aanvoerder moet je blijven sturen op veranderingen, ook die je niet verwacht. In mijn pitch legde ik de link naar de uitspraak van de aanvoerder van deze mooie club ‘het gaat om het juiste team op het juiste moment op de juiste plaats.’ Deze rode draad in mijn pitch, gaf denk ik de doorslag voor mijn overwinning. Het laat een stukje authenticiteit zien die je niet kunt veinzen. Als je verhaal echt gaat over jou als persoon komt dat bij mensen binnen. Dat lieten toehoorders achteraf ook weten. En één van de juryleden vergat om me te seinen bij de laatste minuut, omdat ze zo in mijn verhaal zat. Dat is natuurlijk een mooi compliment. KPN is een mooie opdrachtgever waar ik me graag voor wil blijven inzetten. Met een team klanten bedienen is het leukste wat er is.” Klik hier voor de winnende pitch van Erwin

 

 

Young Sales Professional van het Jaar

Cor Ludema (Miele), klik hier voor zijn profiel

20200305 SMA Sales Event Young Sales Professional Cor LudemaDat Cor een echte winnaar is bewees hij al tijdens zijn pitch. Hij vertelde over de keer dat hij als klein jongetje huilend met een beker op het podium stond bij een fietscrosswedstrijd. De beker was voor de derde plek, niet de eerste. Als Cor meedoet, wil hij ook winnen en dat geldt ook binnen Sales. “In het hele traject ben ik heel dicht bij mezelf gebleven. Je bent geneigd om aan de hand van cijfers je resultaten te laten zien, maar uiteindelijk is dat niet wat mij drijft. Mijn natuurlijke drang om te winnen en voor de beste deal te gaan is een veel beter uitgangspunt. Daarnaast wilde ik mijn ervaringen in het salesvak delen; laten zien hoe ik ooit begon als deur-tot-deur verkoper, doorstroomde binnen de B2C markt en welke kennis ik heb opgedaan binnen de B2B markt. Ik denk dat ik met die persoonlijke aanpak gewonnen heb. Als je vanuit jezelf spreekt kun je nooit iets verkeerd zeggen of toelichten. Mijn presentatie was verhalend en dit maakte het voor toehoorders makkelijker om te visualiseren. Beelden blijven makkelijker hangen. Door het verkiezingstraject ben ik gaan reflecteren, hoe ik dingen doe, wat mijn valkuilen zijn en waar ik nog in kan verbeteren. Ik heb vooral geleerd hoe ik efficiënter kan werken. Eerder plande ik mijn hele dag vol met van alles wat er op mijn to-do lijst stond, nu stel ik prioriteiten en bepaal waar ik de focus op moet leggen. Ik heb veel salesprofessionals ontmoet met zoveel ervaring waar ik van kan leren. Ik zou graag salesmanager worden en meer ervaring opdoen in het leidinggevende en strategische aspect van sales. Daarnaast wil ik meer focus leggen op de keyaccounts: hoe Miele en haar klanten elkaar kunnen versterken. Op de langere termijn zou ik mijn eigen salestrainingen willen geven om mijn ervaring en kennis te delen. Wat dat betreft kan ik me helemaal vinden in het jaarthema van de SMA.” Klik hier voor de winnende pitch van Cor

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen